Ongelmia lähettää sähköpostia WordPress-järjestelmästä?

The logo of the blogging software WordPress.
Image via Wikipedia

Pienyrityksen verkkosivuston ideana on tulla löydetyksi asiakkaan hakiessa yrityksen tarjoamia palveluita Internetistä. Asiakkaan saapuessa verkkosivulle hänelle halutaan tarjota niin paljon tietoa omista palveluista, että asiakkas ottaa yhteyttä yritykseen. Yksi asiakkaiden mielestä helpoimmista yhteydenottotavoista on viestin lähetys kysely- tai palautelomakkeen kautta.

Mutta, mutta. Onko seuraavanlainen tilanne tuttu?

Olet valmistellut hienon lomakkeen yhteydenottoa varten WordPress-järjestelmässäsi tai jossain muussa julkaisujärjestelmässäsi. Vaikka olet tehnyt kaikki alkutoimet ohjeiden mukaan, niin lomakkeen tiedot ei vain jostain syystä tule sähköpostilla perille asti?

Syyn löytäminen ei aina ole helppoa

Joomla
Image via Wikipedia

Sähköpostin lähetysongelma ei yleensä ole aivan suoraviivainen eikä helposti ratkaistavissa. Sähköpostin lähetysongelman mahdollisia syitä on niin monta, että jos ongelman haluaa pois, niin mahdolliset ongelmakohdat täytyy käydä yksitellen läpi. Hyvin julkaisujärjestelmää tunteva löytää säntillisesti tutkimalla kuitenkin usein oikean syyn siihen, että miksi sähköposta ei voi lähettää.

WordPress-järjestelmä on julkaisujärjestelmä, jonka arkikäyttö sekä julkaisun hallinta on mielestäni yksi helpoimmista oppia. Olen tehnyt viimeisen seitsemän vuoden aikana monia projekteja myös Joomla-julkaisujärjestelmän parissa. Näistä kahdesta, aika paljon toisistaan eroavasta, maailman suosituimmista julkaisujärjestelmistä voin sanoa, että WordPress on aiheuttanut vähiten ongelmia itselleni. Kuitenkin, myös WordPress-järjestelmissä on silloin tällöin ongelmia.

Syy yksinkertaiseen sähköpostiongelmaan WordPress-järjestelmässä

Hyvin usein WordPress-julkaisujärjestelmä on asennettu web-hotelliin ja usein jopa web-hotellipalveluja tarjoavan yrityksen omalla työkalulla kuten cPanel tai Fantastico DeLuxe. Aika usein, jos sähköposti ei lähde WordPressistä, niin vika on palveluntarjoasi päässä. Kannattaa kokeilla useita kertoja lähettää lomakkeen tietoja ja odotella myös useampi tunti, sillä palveluntarjoajasi palvelimet voivat olla ruuhkaisia.

Joskus ongelman ratkaisu on niin yksinkertainen, että oman sähköpostisi roskapostisuodin estää viestin tulon, joten kannattaa myös tarkistaa oman sähköpostiohjelmasi roskapostikansio. On hyvä myös tarkistaa palveluntarjoajaltasi, että sähköpostin lähetystoiminto on kytketty päälle sivustollesi. Joskus lähtevän sähköpostin palvelimen oma roskapostisuodatus jättää sähköpostisi kuljettamatta, mutta tämä on harvinainen ongelma.

Vaikean sähköpostiongelman ratkaisu WP Mail SMTP-lisäosalla

WP Mail SMTP -lisävalinnat
Image via WordPress

Jos ongelman syy ei löydy helposti, niin WordPress-julkaisujärjestelmään on saatavilla sähköpostin lähetysongelmaan kiertotie: WP Mail SMTP. Tällä kiertotiellä voit kokeilla saada sähköpostisi ainakin lähtemään sivustoltasi.  WP Mail SMTP -lisäosa muuttaa WordPress-järjestelmässä wp_mail() -funktion käyttämään SMTP-protokollaa tavallisen PHP mail()-funktion sijasta. Lisäosalla voit lähettää sähköpostin eteenpäin käyttäen omia sähköpostitunnuksiasi eikä käytä lähetykseen verkkosivuston palvelinta.

Asennettuasi tämän lisäosan WordPress-järjestelmääsi, niin tarvitset sen käyttöä varten tavallisesti käyttämäsi sähköpostisi asetuksia. Lisäosalla on omien asetusten muokkaussivu (WordPress hallinta sivulla ”Asetukset” -> ”Email”), jossa voit asettaa nämä omat asetuksesi paikoilleen. Asetuksesi saattavat vaihdella paljonkin ohessa antamistani yleisistä asetuksista:

From Email: “omaetunimesi.omasukunimesi@omapalveluntarjoaja.fi” (ilman hipsuja). Tämä pitää olla se sähköpostiosoite, jonka sähköpostipalvelinta aiot käyttää.

From Name: kirjoita tähän oma nimesi tai vaikka yrityksesi nimi, nimi jota käytät sähköpostiesi yhteydessä. Tämä näkyy sähköpostin saajalle tulleessa viestissä lähettäjä-kentässä “From Name” <omaetunimesi.omasukunimesi@omapalveluntarjoaja.fi>.

Mailer: Valitse “Send all WordPress emails via SMTP”. Älä valitse “Use PHP mail() function…”, koska juuri tämä on se asetus, joka ei toimi tällä hetkellä järjestelmässäsi.

SMTP Host: yleensä osoite on ”smtp.omapalveluntarjoaja.fi”. Kirjoita osoite ilman hipsuja.

SMTP Port: 25 (perinteinen salaamaton portti SMTP-palvelimella).

Encryption: Valitse “No encryption”. Viestit lähtevät siis salaamattomana.

Authentication: Valitse “No: Do not use SMTP authentication”.

Esimerkiksi jos käytät Google Gmail-sähköpostipalveluita, niin silloin sinun pitää asettaa seuraavanlaisia asetuksia: ”SMTP Host: smtp.gmail.com”, ”SMTP Port: 465″, ”Encryption: Use SSL…”, ”Authentication: Yes: Use SMTP authentication.” sekä sinun pitää myös asettaa käyttäjätunnuksesi (Username) sekä salasanasi (Password). Koska tunnus ja salana tallennetaan lisäosassa salaamattomina, suosittelen käyttämään vain WordPress-sähköpostin lähetystä varten varten luotua uutta sähköpostiliä eikä omaa tavallista sähköpostiliä.

Kun olet syöttänyt tiedot, paina Tallenna muutokset -nappia. Tämän jälkeen voi kokeilla lähettää testisähköpostin asetussivun alalaidasta.  Kirjoita sähköpostiosoite, jonne haluat lähettää testisähköpostin To: -kenttään  “Send a Test Email” -osiossa ja paina Send Test -nappia. Jos kaikki meni hyvin, niin yläosaan ilmestyy paljon tekstiä keltaisessa laatikossa ja yläosassa lukee ”bool(true)”:

Test Message Sent
The result was:
bool(true)…”

Testisähköpostin pitäisi nyt myös ilmestyä sähköpostilaatikkoosi ja yhteydenotto-lomakkeidesi pitäisi myös toimia!